July 28, 2015

Blogging | My Personal Tips & Tricks

Howdie!
Dúfam, že aj vás teší táto menšia zmena počasia - aspoň tak, ako mňa. Ja som si už naozaj potrebovala dať pauzu od tých horúčav. Najhoršie je to, že človek poriadne ani spinkať nemôže. 

Na tento týždeň mám plno plánov. Okrem práce, čo je samozrejmosť, tiež plánujem konečne dočítať Girl Online, duh! 
Ďalšia vec, ktorú plánujem, je konečne si zaobstarať kvalitné repráky do izby. 
Také tie fakt dobré, že aj obrazy na stene sa budú hýbať. :) 
Jediné, čo ma nebude tešiť, je to prázdno v peňaženke, ktoré ma bude čakať, 
keď ich už budem držať v ruke, haha!
Tiež potrebujem aj nejakú poličku, najlepšie bielu (kvôli nábytku v mojej izbe) a ktorá by udržala váhu subwoofer-a (a aj ďalších blbostičiek, ktoré sa tam nakopia).

Čo sa týka dnešného dňa, rada by som si večer zabehala. Samú ma to ale nebaví. Najlepšie je, ak si so sebou zoberiem ocina. Pamätám sa, ako pred rokom o takomto čase bol večerný beh na dennom poriadku. 

Dobre, určite ste si však na článok klikli kvôli názvu (a následnému obsahu) a nie kvôli mojim blábolám (aj keď viem, že ich čítate radi... alebo nie). 
Takýto typ postu som plánovala už dlhšiu dobu. Nikdy som sa však k nemu nedostala, neviem prečo. 
Sama veľmi rada čítam články, v ktorých je plno tipov a trikov, keďže si z takéhoto reading-u viem aj niečo zobrať.

Viesť blog nie je jednoduchá záležitosť. Naozaj nie. Ak to s ním myslíte vážne, žiada si to veľa 
času a hlavne trpezlivosti. Ani pravidelní čitatelia sa neobjavia hneď po prvom článku.
Musíte si ich získať. Zaujať ich. Vaši čitatelia musia vedieť, že neoľutujú, 
keď kliknú na follow button.

Nejde tak doslova o tipy a triky - ide skôr o veci, na ktoré sa naozaj často zabúda a pritom ide o základy, ktoré by vás isto posúvali vyššie. 


1. Kvalitné fotky sú (takmer) všetko! Aspoň podľa mňa. Ak navštívim nejaký nový blog, na ktorý som ešte nikdy neklikla, no bloger/ka má naozaj pekné, premyslené a kvalitne shot-y, je dosť pravdepodobné, že si na daný blog celkom isto ešte niekedy kliknem. 
Ak ste vo fotení začiatočník, skúste mierne zaexperimentovať s uhlami - už aj toto dodáva fotkám iný feeling. Dávajte pozor na to, aby všetko, čo má byť viditeľné, aj bolo viditeľné.


 2. Pozadie je tiež dôležité. Dovolím si tvrdiť, že práve pozadie robí niekedy fotku naozaj zaujímavou. Ak máte nejaký pekný kútik v izbe, zakomponujte ho do fotky. Ak je vaša izbička plná fairy lights, stavte na jemný bokeh efekt. Nezabúdajte na primerané osvetlenie, najlepšie denné. Príliš tmavé, alebo naopak - príliš svetlé fotky nie sú pekné. Blesk používajte minimálne, fotkám dodáva neprirodzený finish (ehh?). Radšej to urobte tak, že fotky nafotíte počas dňa a článok napíšete večer.

3. Vítaný je aj dotyk editora. Samozrejme, že dnešné zrkadlovky, alebo dokonca už aj kvalitné kompakty, robia fakt špičkové fotky. Tie sa však dajú ešte viac vylepšiť. Nemusíte hneď siahať po Photoshope. Stačí vám nejaký lahší editor, kde sa viete pohrať s farbami a s úplne základnými vecami, ako sú kontrast, sýtosť, jas, atď. Všetko však s mierou.

4. Pozor na text! Osobne si myslím, že krátky text bez pointy a hlavne bez čiarok kazí celý blog. Niekedy práve čiarky dávajú vete ten pravý zmysel. O pravopisných chybách ani nehovorím. 
To je najväšie faux pas. Samotný text nemusí byť dlhý. Stačí, ak má pointu a dobrú štruktúru. 
Ja však občasné blah-blah celkom môžem. Nie je však jedno, v ktorej časti textu sa nachádza - buď je na začiatku, alebo na koncí. Nie v strede, kde by mala byť umiestnená pointa. 
Ak text nemá žiadnu štruktúru, je tu veľká šanca, že váš čitateľ ho iste nedočíta dokonca. Je dôležité používať odseky, dostatočné medzery, prípadne krátke odseky. 

5. Pekný dizajn zaujme. Mňa teda určite! Opäť - nemusí to byť nič komplikované. Hlavne nech to má štýl a nech to má kúsok z vás. Nejaký pekný nadpis v hlavičke je fajn. Fotka na boku je tiež vítaná. Prepojenia na sociálne médiá sú už len bonus. Ďalšia vec, čo môže pritiahnuť čitateľov je menší text o vás (pod fotkou) - niečo krátke, výstižné a originálne! 
Vec, ktorú určite nerobte, je priehľadné pozadie (v oblasti textu) - táto oblasť musí byť viditeľná, text sa musí vedieť ľahko prečítať! Ja osobne neznášam, keď sa text prekrýva s pozadím.
Najefektívnejšie je klasické čierne písmo na bielom pozadí. To vám povie naozaj skoro každý.

6. Angličtina je vítaná... pokiaľ ju ovládate. Milujem čítať blogy (hoci aj slovenské) písané v anglickom jazyku. Ak ma sledujete už dlhšiu dobu, alebo od mojich úplných začiatkov, tak iste viete, že aj ja som dosť dlhú dobu písala články v angličtine. 
Tento jazyk sa učím už pekných pár rokov (ako samozrejme každý, kto si tento jazyk zvolil už na základnej škole). Posledných 5 rokov sa ho však výhradne učím sama. Určite nie som jediná, tento "spôsob" je čoraz viac populárnejší. 
Školská angličtina je nič. Pokiaľ sa jazyku nevenujete aj vo voľnom čase, je to skoro také isté, ako keby ste sa učili básničku, ktorú v priebehu rokov pozabúdate. 
Nemám však rada, ak si kliknem na blog a vykukne na mňa práve takáto angličtina. 
Toto prínos pre váš blog mať nebude. Buď ju viete a používate ju s tým, že to pre vás prinesie (aj) zahraničných  čitateľov, alebo ju neviete a váš potenciálny čitateľ sa akurát odkliká z vášho blogu na iný. 

7. Hejtovanie je aktuálne! Treba to brať tak, ako to je - niekedy obdržíte od svojich čitateľov aj negatívne ohlasy. Treba si uvedomiť, že nie každému sa bude "páčiť" vaša tvorba. 
Každý má iný štýl, iný názor na vec a ten váš sa im nebude zdať. Takéto názory sa však dajú vyjadriť aj pekne, bez toho, aby sme toho druhého dourážali. Koniec koncov - čo vám to dá, ak niekomu zanecháte na blogu komentár, že vyzerá strašne, alebo že ma krivé nohy?
Namiesto toho mu skúste nejako naznačiť, ako by ste sa veci ujali vy, čo by ste urobili inak, hovorte však konkrétne. Ide to aj týmto spôsobom. 
Nie každý "negatívny komentár" však musí byť hejt. Ak je niečo vyjadrené slušne, treba si z toho niečo zobrať.  Je tu však podstatný rozdiel medzi objektívnou kritikou a hejtom. 
Nikdy však na nič nereagujte ako hejter, lebo sa ním tiež stanete. Hlavne nerobte tú vec, že si takéto komentáre budete mazať. Neutekajte pred tým. Práve naopak - urobte to tým spôsobom, že sa mu poďakujete za názor, prípadne vyjadríte ten váš a necháte to tak. 
Niekedy hejty vyjadrujú osobnosť samotného autora - veľakrát takýto ľudia vypisujú takéto komentáre iným, aby boli spokojnejší sami so sebou. Netreba im venovať pozornosť a už vôbec netreba dovoliť, aby vás to trápilo. 

8. Pozor na promovanie. Po napísaní prvého článku nečakajte, že sa vám na blog privalí tisícka ľudí, aj keby ste mali najdokonalejšie fotky, haha!
Niekedy je dobré článok doslova ukázať svetu, šíriť ho. Nie však tým spôsobom, že budete zanechávať komentáre na blogoch s vysokou návštevnosťou, aby si klikli na váš článok.
Je to však v poriadku, ak to urobíte tak, že do komentára napíšete krátky ale výstižný názor na článok autora a pripojíte link na váš blog. 
Najlepší spôsob je však ten, ak si napr. na Facebooku nájdete relevantné skupiny, v ktorých je plno 
blogerov - takto môžete vaše články šíriť ďalej a verte mi či nie, aj ja som takto začínala. :)
Rozhodne nerobte to, že ľudí budete prosíkať, aby si klikli na váš článok, pretože ak ste niekoho zaujali, celkom iste sa vráti a ak nie, tak prídu iní. 

9. Plagiátorstvo je zlé! Kopírovanie cudzieho materiálu a následné privlastňovanie si takejto veci je zlé, veľmi zlé! Naozaj - čo má blogger z toho, ak si odniekiaľ prekopíruje text a bude ho vydávať za svoju tvorbu? Nie je to lepší pocit, ak nad písaním článku síce strávite hodiny, ale dostanete úžasný pozitívny feedback? Ak sa však rozhodnete predsalen použiť niečo "cudzie", nezabudnite pripojiť zdroj.

10. Spolupráce sú fajn, ale...! S narastajúcim číslom návštev na vašom blogu prichádzajú aj ponuky od rôznych spoločností, či nechcete testovať ich produkty, prípadne iné možnosti, ktoré by vám poskytli. Tieto veci sú síce fajn, ale nezabúdajte, že váš blog nie je chodiaca reklama a vašou najhlavnejšou prioritou určite nie sú produkty zdarma. 
Samozrejme, že je úžasné dostávať veci len tak, napísať o nich článok a užívať si ich. Ak však vaši čitatelia budú čítať len o tom, aké úžasné produkty ste obdržali, omrzí ich to a časom na váš blog zanevrú. Ak však na ponúkané spolupráce nechcete povedať "nie", urobte to aspoň tak, že recenziu o danom produkte nejako prekombinujete s obyčajným článkom (napr. si vezmime aktuálne obdobie - leto; ak ste obdržali v rámci spolupráce krémy na opaľovanie, recenziu o nich tiež skombinujte s témou opaľovanie a riziká s ním spojené, atď).

11. Dôležitá je originalita. Čo, aspoň podľa mňa, určite platí v tom prípade, ak váš blog 
je fashion-related. Ak nad tým popremýšľame, ide vlastne o to isté - každá blogerka postuje fotky seba samej v nejakom outfite. Úžasné.
Tu však ale nejde celkom len o toto. Ide tu o schopnosť vyjadriť svoju osobnosť, o schopnosť predať sa. Pravidlo je len jediné - musíte byť čo najoriginálnejší. 
Darmo máte na sebe krásnu sukničku, lodičky od Valentino a na ramene vám visí Chanel boy bag. Otvoríte si Pinterest a takýto outfit vidíte minimálne desaťkrát. 
Musíte zaujať ľudí, inšpirovať ich. Prísť s niečim novým. Balerínky a tank top s roztrhanými riflami je síce aktuálne a štýlové kombo, ale zamyslime sa nad tým - inšpiruje to ešte niekoho, keď každá tretia slečna je takto nahodená? 
 Osobitnou, resp. temnou stránkou fashion blogovania sú fejkové výrobky. Ja osobne ich neuznávam a nemám ich rada a na poriadny fashion blog rozhodne nepatria! Nechápem ich pointu - ide o to vlastniť nejaký "úžasný" kúsok ale pritom ho nevlastniť, pretože to ani nie je ten pravý, úžasný kúsok...?  Ide len o potešenie očí a oklamanie mysle? Aspoň takto som si to vysvetlila ja. Dnes už dostanete aj občajné high-street kabelky (značky nákupných centier) za veľmi dobré ceny a pritom vyzerajú úžasne.

12. Pozor na  uhly! Nemenej dôležitá časť celého fashion blogu sú samotné fotky outfitov. K tomuto kroku potrebujete aj kvalitný foťák. Samozrejme, nemusí ísť hneď o kúsok za tisícku. Ale oplatí sa začať šetriť a trocha zainvestovať.  Potom je tu tá vec, že hoci aj keď máte "namakaný foťák", potrebujete niekoho, kto vie, ako fotiť postavu. Darmo máte čisté a krásne fotky, keď na nich vyzeráte príliš malá (poznáme to - koľko fashion bloggeriek má 160cm ale na fotkách majú nekonečné nohy, že?), alebo vaše nohy nevyzerajú najtenšie, aj keď v skutočnosti máte nohy srnky. Fotiť takéto niečo nie je najľahšia vec, no ani najťažšia - ak viete, ako na to.

13. Postujte pravidelne. Toto je "krok", ktorý nefunguje u každého, dokonca ani u mňa. Človek je vyťažený, na krku má školu, prácu a mnoho ďalších povinností. Tak je očividné, že nový článok je niekde nižšie v priečke. Je však super, ak si  počas voľného času sadnete k počítaču a napíšete pár článkov, ktoré načasujete. Takto máte na dva-tri týždne pokoj. 
Keď sa púšťam do písania článku, mám presnú predstavu, ako bude vyzerať a čo bude obsahovať. Môže sa však stať, že nemám "písací deň" a proste sa mi nedarí dať dokopy dve normálne myšlienky. Inokedy si sadnem na koberec s laptopom na klíne a píšem v kuse aj dve hodiny. Aj vy si musíte nájsť práve takýto deň. Uvidíte, písanie vám pôjde od ruky.

14. Buďte sami sebou... vaši čitatelia to vycítia. Načo sa hrať na niečo, čím nie ste? Aj keď váš vaši čitatelia naživo nepoznajú, celkom iste si všimnú, že niečo silíte. A to nie je dobré. Nikto nechce kópiu niečoho (aj tak) lepšieho. 


Takto by som mohla pokračovať donekonečna. Ako vidíte, nejde o nič, čo by ste predtým nečítali, avšak na tieto kroky sa veľmi často zabúda. Pritom ide o základy blogovania, ktoré vám zabezpečia nových návštevníkov, ktorí sa k vám s radosťou budú vracať, aby si prečítali váš nový článok. 
Samozrejme, že nie som žiadny profesionál v tejto veci. Ale myslím si, že tieto body majú isto dačo do seba.

Ide o mierne dlhší článok, dúfam, že vám to nevadí. Ak vás to zaujíma, písala som ho tri hodiny. A to som si vôbec nevšimla, ako čas uteká. 

Ako vnímate blogovanie vy? Aký tip, prípade tipy by ste ešte doplnili vy?

Ronnie

5 comments:

  1. toto je uplne mega clanok ! neskutocne ma zaujal (:

    ReplyDelete
  2. Tie tri hodky očividne stáli za to. Ďakujem! :)

    ReplyDelete
  3. Ja sa pri niektorych blogoch sama seba pytam naco vlastne ten clovek bloguje ked ten blog nema ani hlavu ani patu. Ide fakt o uplne zaklady a neviem preco sa na ne zabuda. Napisala si to velmi pekne a vystizne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja som tiez narazila na par blogov, ktore by sa este mohli zdokonalit. Zacat blogovat je vsak kazdeho osobne rozhodnutie, nemoze sa to zakazat nikomu. :) Dakujem ti za mily komentar.

      Delete
  4. Jéééj, no tak toto ma veľmi potešilo! :) Viem úplne presne kto písal tieto milé písmenká a som ti veľmi vďačná za podporu! :) Strašne ti držím palce, aby sa ti blogovanie zapáčilo a aby si si užívala každé písanie článočku a všetky veci okolo toho! :)

    ReplyDelete